Maak in 6 stappen een socialmediaplan voor jouw bedrijf

 

Je wil dolgraag aan de slag met social media voor jouw bedrijf. Maar waar begin je? Zomaar wat posten heeft niet veel zin. Een planmatige aanpak gaat je helpen jouw doelen te bereiken. In deze blog neem ik je mee om in vijf stappen tot een effectief plan te komen.

Maak in 6 stappen een socialmediaplan voor jouw bedrijf

Stap 1. Doelstellingen

Ja, daar zijn we weer. De doelstellingen. Maar echt, het is de basis van jouw plan. Als organisatie moet je goed nadenken over wat je wilt bereiken met social media. Als je geen doelstelling hebt, weet je ook niet wanneer en/of je je doel hebt bereikt. Duidelijke doelstellingen geven richting aan je onlinecommunicatie en zorgen dat je gefocust blijft. Drie belangrijke pijlers hierbij zijn: merkbekendheid, betrokkenheid en conversie.

Tip: maak je doelen altijd SMART: specifiek, eetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
Voorbeeld van een SMART-doelstelling: ‘De spontane (en/of geholpen) naamsbekendheid onder mijn doelgroep dient binnen een kwartaal te zijn gestegen met X %.'

Naambekendheid geeft aan hoe goed de doelgroep jouw bedrijf herkent en hoe associatie wordt gelegd tussen jouw bedrijf en de producten/diensten die je aanbiedt. Je zorgt er met jouw socialmediaposts dus voor dat jouw doelgroep kennismaakt en geïnformeerd wordt over jouw bedrijf, product of diensten.

Betrokkenheid heeft te maken met de mate waarin de doelgroep reageert op jouw content. Worden jouw posts gedeeld, geliked en worden er reacties geplaatst in de comments? Heb je persoonlijke interactie met potentiële klanten? Deze interactie geeft aan hoe waardevol jouw berichten zijn voor de lezer. Door goed bij te houden wat wel of niet werkt in jouw communicatie, kun je snel bijsturen en jouw content aanscherpen.

Conversies zijn meetbare resultaten naar aanleiding van jouw socialmediacontent. Er zijn voldoende mogelijkheden voor de doelgroep om via social media tot een actie over te gaan. Denk bijvoorbeeld aan een inschrijving op jouw nieuwsbrief, een aankoop in een webshop of een doorklik naar jouw website.  

Stap 2. Vaststellen van jouw ideale doelgroep

Je hebt inmiddels een helder beeld van de doelen die je wilt bereiken. Nu is het van belang om na te denken over wie jouw ideale doelgroep is. Dit is belangrijk om jouw content goed af te kunnen stemmen en de juiste kanalen te kiezen. Een handig middel is het maken van een persona. Duik echt in wie jouw publiek is. Denk aan man/vrouw, leeftijd, beroep, woonplaats. Wat zijn zijn/haar dromen en ambities? Waar liggen ze van wakker? Hoe specifieker de persona hoe beter je jouw socialmediaberichten kunt afstemmen op deze persoon. Ik schrijf binnenkort een blog waarin ik dieper in ga op het schrijven van een persona.

Socialmediaplan Virtual Assistant

Stap 3: Welke kanalen kies je?

De meest voorkomende sociale netwerken zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, YouTube en Twitter. Op elk kanaal bevindt zich een ander soort doelgroep en type gebruiker. Ook leent zich voor elk platform weer een andere tone-of-voice of wordt een andere spreektaal gebruikt. Om social media optimaal in te zetten voor jouw bedrijf, is het belangrijk om een weloverwogen keuze hierin te maken. Waar zit jouw doelgroep op social media? En waarom gebruiken zij dit platform? En in welke mate kan dit social platform jouw organisatie helpen om jouw doelgroep te voorzien van informatie of interactie? Een zakelijke dienstverlener heeft bijvoorbeeld meer baat bij een formeel platform zoals LinkedIn dan een informeel medium als Facebook.

Globaal gezien zien we dat dit de beste combinaties zijn:

  • Facebook: brede doelgroep vanaf 25 en ouder. Nog steeds het grootste plaform voor Nederlandse gebruikers. Al neemt het aantal af met name bij de jongere gebruikers.

  • Instagram: het kanaal voor jongeren en millennials en in toenemende mate ondernemers. Het kanaal groeit nog steeds.

  • Snapchat: het kanaal voor de jongere doelgroep: vooral scholieren (maar deze worden ook steeds ouder).

  • LinkedIn: de zakelijke doelgroep vanaf de jonge professionals tot aan senior management. Hier liggen veel kansen voor b-to-b marketing.

  • Twitter: voornamelijk in branches met een hoge informatiebehoefte, zoals overheid en consultancy.

Stap 4. Welke content ga je plaatsen en wanneer?

Nu je jouw ideale doelgroep goed op je netvlies hebt, is het tijd om na de denken over je contentstrategie en -planning (hierover in een latere blog meer). Denk na over het soort berichten dat je gaat plaatsen. Op alleen maar berichten waarin je je eigen diensten en producten aanbiedt zit niemand te wachten. Schrijf berichten die antwoord geven op het probleem dat jouw potentiële klant heeft. Zorg dat je van toegevoegde waarde bent, zodat mensen jouw berichten op social media ook echt willen lezen. Snelle marketing trucjes werken wel, maar daarmee bouw je geen duurzame band op met jouw publiek.

Soorten berichten die je kunt plaatsen zijn opiniestukken over een onderwerp in jouw vakgebied, een kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf, een quote, een leuke meme, een case met daarin antwoord op een vraag die je van een klant kreeg (wedden dat meer mensen dezelfde vraag hebben). Deel ook eens een interessant bericht van iemand anders, zorg wel dat je altijd zelf een inleiding schrijft, waarom je het post. Vond je het interessant, ben je het er niet mee eens, geef jouw mening? Soms heb je meer tijd dan de andere dus wissel het af en zorg voor een interessante mix.

Socialmediaplan virtuele assistent

Stap 5. Zorg voor interactie

Zorg voor eigentijdse en vooral unieke content dat dicht staat bij jouw eigen waarden en de visie van jouw bedrijf. Blijf vooral authentiek. Ja, ik weet het, zo’n vreselijk modewoord, maar het dekt de lading wel precies. Door unieke content zorg je voor terugkerende bezoekers en interactie. En door jouw unieke persoonlijkheid bind je juist die mensen die  goed passen bij jouw bedrijf.

Zorg voor interactie! Vraag je volgers eens wat ze van een bestaande dienst of nieuw product vinden. Vraag of ze jouw situatie of probleem herkennen.  Reageer altijd op personen die een bericht plaatsen op jouw pagina of jouw content delen. Hierdoor maak je echt verbinding en ontstaan er vanzelf gesprekken.

Stap 6. Meet de resultaten

We kennen allemaal het aloude gezegde: meten is weten. Je hebt enorm je best gedaan om na te denken over jouw doelen, je ideale publiek, welke content je gaat creëren en op welk platform. Nu wil je zien of al jouw harde werk ook daadwerkelijk resultaat heeft.

Om jouw social media doelen te behalen en te meten is het handig om een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) op te stellen en het verloop periodiek bij te houden. Op deze manier kan je zien of de doelen worden behaald of dat je toch de content moet bijschaven om de doelstellingen te realiseren. Hebben meer mensen zich ingeschreven voor jouw nieuwsbrief? Hebben meer mensen zich opgegeven voor jouw webinar, cursus of hebben ze jouw brochure gedownload?

Hou ook eens bij hoe vaak de URL’s in jouw social media posts zijn aangeklikt. Zo zie je gelijk het bereik van je bedrijf en het effect van verspreiding via de social media-kanalen. Zodra je begint aan het creëren van naamsbekendheid is het belangrijk om de groei in aantal volgers bij te houden. Zo kun je zien hoeveel volgers je erbij hebt gekregen in een bepaalde periode.

Met deze 6 stappen heb je een goede basis voor een effectief social media plan. Het belangrijkste is om altijd te blijven meten, te leren en te optimaliseren.

Zin om zelf aan de slag te gaan? Heb je naar aanleiding van dit stappenplan nog vragen of ondersteuning nodig? Neem dan gerust contact met mij op!