Hoe begin je met bloggen? 8 tips.

 

Je bent expert in je vak. Je bedrijf loopt prima, maar je bent ambitieus en wil groeien. Je wil meer online zichtbaarheid en meer mensen naar je website trekken. Hoe doe je dat? Een blog is een van de manieren om dit te bereiken. Met een blog kun je je naamsbekendheid én je expertstatus vergroten. Je laat zien welke kennis en expertise je bedrijf biedt.

Hoe begin je met bloggen. 8 tips.

Een blog maken kost tijd!

Vergis je niet, een blog maken kost je de nodige tijd. Die tijd moet je ervoor vrij willen maken. Om echt effect te hebben, zul je met een bepaalde regelmaat een artikel moeten publiceren. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een blog (deels) uit te besteden.

Now let’s get started!

1. Bepaal je doelgroep en het doel van je blog

Bedenk allereerst voor wie je de blog schrijft. Zijn het bestaande klanten of wil je je juist richten op potentiele klanten? Kortom: Denk goed na over welke lezers je wil bereiken.
Ken je klanten. Weet je wat ze interesseert of voor welk probleem jij een oplossing kunt bieden? Waar hebben je klanten veel vragen over?

Als je je doelgroep goed in kaart hebt, ga je bepalen wat het doel is van je blog. Wil je bijvoorbeeld mensen informeren, inspireren of juist verleiden om actie te ondernemen?

2. Waar ga je over schrijven?

Je hebt je doelgroep en het doel van je blog bepaald. Er is geen vaste richtlijn van hoe of waarover je moet bloggen, je zal toch een eigen stijl moeten ontwikkelen. Belangrijk is dat je schrijft over iets dat jou ook daadwerkelijk aanspreekt, iets waar je gepassioneerd over bent.

Een goede manier om te beginnen met het verzamelen van onderwerpen is het aanleggen van een database. Heb je net een interessante discussie gehad, een fantastisch artikel gelezen of een handige app ontdekt? Plaats deze onderwerpen meteen in een map. Dat kan gewoon een map zijn op je computer ‘interessante blog ideeën’ of bijvoorbeeld in Evernote. Plaats zoveel mogelijk informatie bij het onderwerp. Hoe meer informatie je al bij elkaar hebt verzameld, hoe makkelijker het is om je blog later te schrijven.

3. Hoe vaak ga je bloggen?

Belangrijk is hier consistentie in aan te brengen, zodat de lezer weet wat hij/zij kan verwachten. Hoe vaker je blogt, hoe groter je zichtbaarheid. Even realistisch, elke dag bloggen is voor de meeste mensen gewoonweg niet haalbaar. Een goede leidraad is 1x per week, 1x per twee weken of eenmaal per maand. Wat haalbaar is voor jou kun je het beste zelf bepalen.

Het ligt er ook aan wat voor soort blog je schrijft. Kost het veel research of put je uit je eigen kennis en ervaring? Je hoeft niet altijd een heel artikel te schrijven. Er zijn verschillende soorten blogs. Denk aan:

  • Do’s and dont’s lijstje

  • Voorspellingen en trends

  • Jouw visie op een artikel/nieuws uit jouw branch

  • Achter de schermen van jouw bedrijf (waar ben je mee bezig?)

  • Een review van een nieuw product of nieuwe dienst

  • Infografics

4. Schrijven van je blog

En dan is het zover, je gaat je blog schrijven. Ik begin zelf altijd door alles wat in mijn hoofd zit in een keer op papier te zetten. Daarna ga je ordenen, misschien nieuwe informatie toevoegen vanuit andere bronnen en dan begint het echte werk. Schrappen, schrappen en nog eens schrappen. Wat kan korter, actiever, wat past uiteindelijk toch minder goed in het artikel? Je wil eigenlijk alles vertellen, maar je moet keuzes maken. Uiteindelijk wordt je artikel er beter van. Als je blij bent met het resultaat, leg dan je blog een dag of vier opzij en kijk er dan nog een keer met een frisse blik naar.

Kill your darlings

5. Leesbaarheid en layout

Denk tijdens het schrijven aan de leesbaarheid. Heb je een duidelijke rode draad? Je wil een aansprekende titel, een inleiding (korte samenvatting van het artikel) de kern (jouw boodschap) en een conclusie. Je kunt ook links toevoegen naar gerelateerde blogs, van jezelf of van een externe bron.

De layout van je artikel is ook bepalend voor de leesbaarheid. Met headers en subheaders wordt de leesbaarheid van je blog verbeterd. Ook door genoeg witruimte te gebruiken. Je kunt evenuteel quotes toevoegen die je in een apart kader zet of een ander lettertype geeft. Mooi is als je ook je huisstijl kan meenemen in de layout van je blog.

6. Beeldmateriaal

Om je blog nog aantrekkelijk te maken, is het gebruik van goed afbeeldingen een absolute must. Je kunt foto’s vinden op verschillende stockfoto sites. De meeste zijn gratis maar bij sommige betaal je een bepaald bedrag voor gebruik van de foto.

Voorbeelden van stockfoto sites:

  • Istock

  • Shutterstock

  • Unsplash

  • RawPixel

Wat nog beter werkt is je eigen foto’s gebruiken. Dat is persoonlijk en spreekt de meeste lezers ook meer aan.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

7. Locatie van je blog bepalen

Als je een paar blogartikelen heb geschreven, kun je ze gaan publiceren. De makkelijkste manier is om je blogs op je website te plaatsen, je wil immers bezoekers naar je website trekken, zodat ze meteen je producten of diensten kunnen vinden. Je kunt ook kiezen je blog op een ander platform plaatsen

8. Promoot je blog!

Je blog is klaar en gepubliceerd, je bent super trots op het resultaat. En nu? Met alleen je blog schrijven en plaatsen ben je er nog niet. Als niemand weet dat je een blog hebt geschreven zal ook niemand hem lezen. Gemiste kans. Dus actie en promoten die blog! In je nieuwsbrief en natuurlijk op social media: Twitter, Facebook en LinkedIn.

 
 
Ester BolkesteinEerste